|PERIODONTOLOGIA

Choroby przyzębia, obok próchnicy według światowej organizacji zdrowia stanowią jedną z najczęstszych przyczyn utraty zębów i właśnie tutaj przychodzi periodontologia.

Dzięki wizytom kontrolnym u stomatologa, regularnym zabiegom higienizacji oraz w miarę konieczności indywidualny dobór specjalistycznych zabiegów periodontologicznych, każdy pacjent ma szansę cieszyć się zdrowym i pięknym uśmiechem. Jest wiele niekorzystnych czynników powodujących problemy z przyzębiem. Najczęściej obserwowanymi są płytka i kamień nazębny, których stała obecność wyzwala reakcje zapalną dziąsła objawiającą się początkowo bólem, zaczerwienieniem, lekkim obrzękiem i krwawieniem. Wraz z upływem czasu (brakiem podjęcia leczenia w także w zakresie periodontologii) zapalenie dziąseł rozwija się w zapalenie przyzębia, które doprowadzić może do wytworzenia patologicznych kieszeni przyzębnych, rozchwiania zęba oraz w konsekwencji jego utratę.

Periodontologia Kraków

Periodontologia współczesna

Podobny schemat chorobowy może wystąpić z powodu permanentnych drażniących bodźców mechanicznych, zmian hormonalnych (np. w cukrzycy, podczas ciąży, w wieku młodzieńczym etc.) oraz po niektórych grupach zażywanych leków. Z recesją dziąsłową mamy do czynienia w przypadku, gdy brzeg dziąsła znajduje się poniżej granicy szkliwno -cementowej (mocno poniżej szkliwa zęba/ów), prowadząc do odsłonięcia korzenia zęba i narażenie go na działanie czynników zewnętrznych. Zapalenie przyzębia w dużej części przypadków ma charakter przewlekły, dlatego bardzo istotne są regularne wizyty kontrolne, zabiegi higienizacyjne oraz lecznicze, które pozwolą utrzymać w ryzach konsekwencje tej choroby, która nieleczona prowadzi do utraty zębów. Leczenie periodontologiczne współcześnie, ma na celu zachowanie wszystkich tkanek otaczających ząb w pełni zdrowia. Jeśli zatem zaobserwowałeś/aś u siebie krwawienie dziąseł czy obnażanie szyjek zębowych to pierwszy znak, że należy zgłosić się do periodontologa.

Periodontologia w Krakowie – Centrum stomatologii CDC

Lekarz dentysta zajmujący się problematyką tkanek otaczających ząb dokonuje badania łuków zębowych szczęki i żuchwy poprzez pomiar tzw. rowka dziąsłowego wokół każdego zęba. (Bardziej obrazowo, lekarz za pomocą sondy periodontologicznej sprawdza wysokość dziąsła od poziomu kości wokół każdego zęba.) Prawidłowo szczelina między zębem a dziąsłem powinna mieć głębokość 2-3 mm, każda większa wartość wskazuje na zaistniały proces patologiczny. Dodatkowo lekarz dokonuje oceny poziomu higieny jamy ustnej korzystając z pomocy przeznaczonych do tego wskaźników (np. OHI, API). Nieodzownym elementem konsultacji periodontologicznej jest ocena zdjęcia panoramicznego, z pomocą którego lekarz dentysta może określić lokalizację i stopień utraty kości wyrostka międzyzębowego. Oferta Centrum Stomatologii CDC skierowana do pacjentów z problemami periodontologicznymi obejmuje szczegółową diagnostykę oraz kompleksowe leczenie z wykorzystaniem najnowocześniejszych metod np. pokrywania recesji dziąseł czy sterowanej regeneracji kości.