5 kroków do prawidłowego nitkowania zębów

Jak często nitkujesz swoje zęby? Wbrew pozorom tę czynność najlepiej wykonywać minimum raz dziennie! Dzięki temu dokładniej oczyścisz przestrzenie międzyzębowe, a więc i zmniejszysz ryzyko powstania chorób dziąseł, nieświeżego oddechu czy próchnicy. Nitkowanie zębów to jeden z trzech kroków do pełnej higieny jamy ustnej – obok szczotkowania i używania płynu do płukania.

W jaki sposób prawidłowo i skutecznie używać nici dentystycznej? Poczytaj więcej na ten temat i dowiedz się, jak zadbać o swój uśmiech!

Dlaczego warto nitkować zęby?

Chociaż producenci past do zębów i płynów do płukania jamy ustnej przekonują, że ich preparaty wystarczą do zapewnienia odpowiedniej higieny – to nie do końca prawda. Szczotkowanie i płukanie to rzeczywiście niezbędne kroki, ale wcale nie wystarczą, by w 100% zadbać o uśmiech. Równie istotne jest nitkowanie zębów. Jak często należy je wykonywać, by było bezpieczne i skuteczne?

Zaleca się stosowanie nici dentystycznej minimum raz dziennie – wieczorem. Dzięki temu w trakcie snu w jamie ustnej nie będą rozwijały się bakterie. To istotne, tym bardziej że nocą produkcja śliny jest zmniejszona, więc trudniej o usunięcie np. resztek jedzenia. Najlepiej jednak używać nitki również rano. Warto włączyć sięganie po nić do Twojej codziennej rutyny.

Jeśli masz dzieci, zadbaj także o to, by wykształcić w nich nawyk oczyszczania przestrzeni międzyzębowych. Dzięki temu znacznie ułatwisz im zachowanie odpowiedniej higieny w przyszłości. Pociechy w wieku ok. 10–12 lat mogą już stosować nici samodzielnie, natomiast młodszym warto w tym pomagać.

Nitkowanie zębów jest szczególnie ważne u osób noszących aparat ortodontyczny. W tym przypadku pozostałości jedzenia, bakterie itp. mogą osadzać się nie tylko na zębach i wzdłuż linii dziąseł, ale też na częściach aparatu.

Nitkowanie zębów – efekty

Już wiesz, że jednym z najważniejszych kroków profilaktycznych jest nitkowanie zębów. Efekty widać nie tylko gołym okiem – gdy z przestrzeni międzyzębowych zostaną usunięte widoczne resztki jedzenia, co poprawia estetykę uśmiechu. Ten sposób czyszczenia zębów ma znacznie więcej zalet, w tym przede wszystkim związanych ze zdrowiem.

Co daje nitkowanie zębów? Do najważniejszych korzyści należą:

– mniejsze ryzyko wystąpienia próchnicy – w trakcie używania nici dentystycznej usuwane są pozostałości jedzenia, płytka nazębna i bakterie, a to obniża prawdopodobieństwo rozwoju próchnicy i psucia się zębów;

– świeży oddech – nieprzyjemny zapach z ust często wiąże się z obecnością rozkładających się resztek jedzenia pomiędzy zębami, które nierzadko wystarczy regularnie usuwać, by pozbyć się problemu;

– uśmiech – chociaż nić dentystyczna nie poradzi sobie z usunięciem istniejącego już kamienia, systematyczne używanie jej zmniejsza osadzanie się go, a więc i ryzyko powstawania brzydkich plam i przebarwień;

– mniejsze ryzyko rozwoju chorób dziąseł – bakterie i płytka nazębna nierzadko znajdują się wzdłuż linii dziąseł, czyli w miejscu, gdzie ząb i dziąsło się stykają, a to sprzyja wystąpieniu schorzeń tej okolicy;

– możliwość dostarczenia do jamy ustnej ważnych substancji – niektóre nici mają w składzie substancje, które wzmacniają zęby lub mają działanie przeciwbakteryjne (np. fluor czy chlorheksydyna).

Jak prawidłowo nitkować zęby?

Używanie nici dentystycznej jest proste. Potrzeba jedynie trochę wprawy. Jak to robić? W 5 krokach:

1. Oderwij ok. 35–45 cm nici dentystycznej i owiń ją wokół środkowych palców obu rąk.

2. Napnij nić między kciukami a palcami wskazującymi w taki sposób, by napięty fragment miał ok. 2,5–3 cm.

3. Ruchem wahadłowym umieść nić w jamie ustnej, w szczelinie między zębami. Działaj delikatnie.

4. Przesuwaj nić po ściance zębów z obu stron – nie wbijaj jej pionowo w dziąsła, żeby ich nie uszkodzić. Najlepiej układać nić wokół zęba w kształt litery C.

5. Przewijaj nitkę w palcach i powtarzaj kroki 2–4 w przypadku każdego zęba po kolei. Gdy skończysz, wyrzuć zużyty kawałek nici.

Kiedy wykonywać nitkowanie zębów: przed czy po myciu? Badania wskazują, że najlepiej najpierw użyć nici [1]. Dzięki temu z przestrzeni międzyzębowych zostaną usunięte różne pozostałości, których można dokładniej i łatwiej pozbyć się później w trakcie szczotkowania i płukania.

Używanie nici dentystycznej to niezwykle ważny zabieg profilaktyczny. Żeby zadbać o swój uśmiech, nitkuj zęby minimum raz dziennie – spraw, by ta czynność stała się Twoim codziennym rytuałem!

[1] https://pl.dental-tribune.com/news/co-pierwsze-szczotkowanie-czy-nitkowanie/