Budowa zęba, czyli co warto wiedzieć o zębach?

Zęby pełnią wiele ważnych funkcji i nie chodzi tu wyłącznie o gryzienie oraz przeżuwanie pokarmu. Oprócz tego wspierają różne struktury twarzy, a także mają wpływ na prawidłową wymowę. Biorąc pod uwagę, że są tak ważne, warto znać podstawowe informacje na ich temat. Dowiedz się, jak są zbudowane oraz jakie są rodzaje zębów.

Ile zębów ma dorosły człowiek?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, ponieważ zależy to od tego, czy pojawiły się u niego ósemki (czyli tzw. zęby mądrości). Jeśli tak, to ma 32 zęby stałe. Pełne uzębienie u takiej osoby składa się z:

• > dwunastu zębów trzonowych;
  • > ośmiu zębów przedtrzonowych;
  • > ośmiu siekaczy;
  • > czterech kłów.

Jednak nie wszystkie osoby dorosłe mogą cieszyć się pełnym uzębieniem. Przyczyną tego (oprócz braku ósemek) jest niewłaściwa higiena jamy ustnej. Prowadzi ona do różnych chorób (m.in. próchnicy), które mogą wiązać się z koniecznością usunięcia zębów. Z drugiej strony są też osoby, które mają ich więcej – mówi się wtedy o hiperdoncji.

Jak zbudowany jest ząb?

Skoro znasz już odpowiedź na podstawowe pytanie o to, ile zębów ma dorosły człowiek, czas dowiedzieć się czegoś więcej na temat budowy zęba. Składa się on z dwóch podstawowych elementów połączonych szyjką zębową:

• > korony – jest to ta część, którą widzisz ponad dziąsłem;
  • > korzenia – zlokalizowany jest poniżej, w kości.

Jeśli chodzi o histologiczną budowę zęba, to składa się on z tkanek takich jak:

• > Szkliwo – najbardziej zewnętrzna warstwa korony zęba, która chroni zębinę. Jest to najtwardsza tkanka w Twoim organizmie. Poza tym szkliwo wyróżnia się tym, że nie ma w nim nerwów i naczyń krwionośnych, w związku z tym jego usuwanie np. w trakcie leczenia nie jest bolesne.
  • > Zębina – znajduje się pod szkliwem. W porównaniu do niego jest mniej twarda. Dlatego szybciej powstaje w niej próchnica, która w tym przypadku może być bolesna, ponieważ zębina jest unerwiona.
  • > Miazga – tkanka, która wypełnia jamę zęba. Jest bogato unerwiona, więc procesy zapalne, które obejmują miazgę, są źródłem silnego bólu.
  • > Cement korzeniowy – pokrywa korzeń zęba. Miejsce, w którym łączy się ze szkliwem, to szyjka zębowa.

Rodzaje zębów

Wiesz już ile zębów, ma dorosły człowiek i jak są zbudowane. W takim razie warto również dowiedzieć się, jakie rodzaje zębów się wyróżnia. Najpierw należy rozdzielić zęby mleczne od stałych. Pierwsze z wymienionych wyrzynają się między 6 a 30 miesiącem życia. Są mniejsze i zbudowane nieco inaczej w porównaniu do tych stałych. Przede wszystkim zęby mleczne mają cieńszą warstwę zębiny i szkliwa – co sprawia, że są bardziej narażone na działanie kwasów w jamie ustnej i wymagają większej dbałości o higienę.

Około 6 roku życia zaczynają wyrzynać się pierwsze zęby stałe.

Wyróżnia się następujące rodzaje zębów:

• > Siekacze – są ważne nie tylko, jeśli chodzi o odgryzanie kęsów jedzenia. Wpływają również na prawidłową budowę szczęki, a także na kształt warg.
  • > Kły – obok siekaczy zaliczane są do zębów przednich. Charakterystyczne jest to, że mają ostre zakończenie. Służą do odgryzania jedzenia, a ponadto mają wpływ na kształt twarzy w obrębie kącików ust.
  • > Zęby przedtrzonowe – są charakterystyczne dla uzębienia stałego (na próżno szukać ich wśród „mleczaków”). Od kłów różnią się zarówno wielkością, jak i kształtem.
  • > Zęby trzonowe – są największe, mają najwięcej kanałów (3-4), a ponadto są najsilniej zakorzenione. Służą do miażdżenia oraz rozdrabniania pokarmu, a ponadto mają wpływ na kształt policzków.

Jak prawidłowo dbać o zęby?

Żaden z wymienionych wyżej rodzajów zębów nie jest ważniejszy od pozostałych. Każdy spełnia istotne funkcje i tworzy z innymi zębami spójną całość. Dlatego, aby nie stracić żadnego z nich, przestrzegaj zasad higieny jamy ustnej i pamiętaj o regularnych wizytach u stomatologa.

Jeśli zauważysz jakieś niepokojące objawy, które mogą świadczyć o chorobie zębów, jak najszybciej zgłoś się po pomoc do specjalisty. Wczesne podjęcie leczenia zmniejsza ryzyko wystąpienia uszkodzeń, które prowadzą do konieczności usunięcia zęba. Jakie objawy powinny zwrócić Twoją uwagę? Można wymienić wśród nich m.in. nadwrażliwość zębów, dolegliwości bólowe, dyskomfort w trakcie spożywania kwaśnych produktów czy zaczerwienienie dziąseł.

Pamiętaj również o tym, że niektóre choroby zębów mogą rozwijać się, nie dając żadnych charakterystycznych objawów przez pewien czas. Jedną z nich jest powszechnie występująca próchnica zębów. Dlatego warto, żebyś był wyczulony nie tylko na niepokojące dolegliwości, ale także regularnie zgłaszał się na kontrolne wizyty u stomatologa.