Czym jest kaptur dziąsłowy na ósemce?

Kaptur dziąsłowy na ósemce to jedna z nieprzyjemnych dolegliwości, która często wiąże się z wyrzynaniem się ósemek, czyli zębów mądrości. Czym dokładnie jest kaptur dziąsłowy na ósemce? Jakie są przyczyny jego powstawania? Na ten temat piszemy w dzisiejszym artykule. Zachęcamy do przeczytania krótkiej lektury!

Czym jest kaptur dziąsłowy?

Kapturem dziąsłowym nazywamy fragment dziąsła pokrywający niecałkowicie wyrznięty ząb. Zwykle taka sytuacja dotyczy ósemek, czyli trzecich zębów trzonowych (nazywanych potocznie zębami mądrości). Zęby mądrości (ostatnie zęby stałe) pojawiają się zazwyczaj między 16 a 25 rokiem życia, a czasem znacznie później.

Warto jednak podkreślić, że kaptur dziąsłowy może wystąpić także w okolicy innych zębów. Opisywany fragment dziąsła nie przyrasta do szkliwa, a jedynie wytwarza coś w stylu torebki. Może także pojawić się tylko na pewien czas lub utrwalić się. Pewne jest, że gdy się tworzy kaptur dziąsłowy, to wskazana jest wizyta w gabinecie stomatologicznym w celu uniknięcia niebezpiecznego stanu zapalnego.

Jak się objawia kaptur dziąsłowy?

Po czym możesz rozpoznać, że tworzy się kaptur dziąsłowy nad ósemką? Głównym objawem jest występowanie dolegliwości bólowych, a dokładniej – bólu dziąsła w otoczeniu wyrzynającego się zęba. Niektórzy pacjenci skarżą się też na inne objawy bólowe takie jak np. ból gardła i ucha po tej stronie, po której wyrasta bolesny ząb. Mogą pojawić się też inne objawy m.in.:

– opuchlizna,

– problemy z przełykaniem,

– nieprzyjemny zapach z ust,

– szczękościsk.

Przyczyny powstawania kaptura dziąsłowego

Zazwyczaj kaptur dziąsłowy pojawia się w sytuacji, gdy ząb ma za mało miejsca na wyrznięcie się w łuku zębowym. Trudniejsze wyrzynanie się zęba może być też wynikiem nierównomiernego rozwoju korzeni. Wpływ na to mogą mieć uwarunkowania anatomiczne np. kresa skośna zewnętrzna.

Kaptur dziąsłowy przy ósemce – jak przebiega leczenie?

Najlepszą metodą leczenia kaptura dziąsłowego jest jego chirurgiczne wycięcie. W niektórych sytuacjach zachodzi konieczność usunięcia całej ósemki. Jest to zabieg, w trakcie którego usuwa się dziąsło nad wyrzynającym się zębem. Taki zabieg jest niezbędny, jeśli występują u pacjenta uciążliwe dolegliwości bólowe. Bardzo ważne jest jednak to, aby przed zabiegiem wyciszyć stan zapalny (jeśli takowy ma miejsce).

Kaptur dziąsłowy na ósemce można usunąć na różne sposoby. Można to zrobić za pomocą skalpela, urządzenia wykorzystującego prąd naprzemienny o wysokiej częstotliwości (nóż elektrochirurgiczny) lub lasera.

Zabieg przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym, więc jest on całkowicie bezbolesny. Niektórzy pacjenci bardzo obawiają się bólu. Wycięcie kaptura dziąsłowego trwa krótko – zwykle od kilku do kilkunastu minut.

Co po zabiegu usunięcia kaptura zębowego?

Przede wszystkim koniecznie trzeba przestrzegać wszystkich zaleceń dentysty. Najczęściej mówią one o tym, że nie wolno palić wyrobów tytoniowych przez około 10 godzin, co wynika z tego, że palenie może zwiększać ryzyko krwotoku. Istotne jest też, aby przygryzać opatrunek nad miejscem zabiegu przez ok. 30 minut po zabiegu, a następnie go wyjąć. Powinno się także unikać płukania jamy ustnej, a także szczotkowania zębów przez około 8 godzin. Po zabiegu jednak może pojawić się dokuczliwy ból, na który można stosować środki, które wskaże specjalista.

Pamiętaj – jeśli ból będzie bardzo silny, nie będziesz w stanie zatamować krwawienia lub dostrzeżesz, że obrzęk się powiększa po upływie trzech dni, to jak najszybciej udaj się do gabinetu stomatologicznego.

Wiesz już, czym jest kaptur dziąsłowy na ósemce, jakie są jego objawy i przyczyny powstawania. Jeśli Twoim problemem jest kaptur dziąsłowy, to nie zwlekaj z jego usunięciem oraz pozbądź się dolegliwości bólowych. Zrób to zanim przysporzy Ci dużo większych kłopotów.