Jak pokonać strach przed wizytą u stomatologa?

Strach przed wizytą u stomatologa to dentofobia. To lęk, który występuje zarówno wśród dzieci, jak i osób dorosłych. Jest jedną z najczęstszych przyczyn, dla których wiele osób nie decyduje się na podjęcie leczenia stomatologicznego. Czym dokładnie jest dentofobia i jakie są jej objawy? Jak można zwalczyć strach przed dentystą? Dowiedz się!

Dentofobia – co to jest?

Dentofobia to paniczny lęk przed wizytą u dentysty i leczeniem stomatologicznym. Obecnie jest to problem, który dotyczy bardzo dużej liczby pacjentów. Interesującą ciekawostką jest to, że zmaga się z nim nawet połowa Polaków! Osoby, które walczą z tą przypadłością, z powodu panicznego strachu udają się do gabinetu stomatologicznego dopiero wtedy, gdy odczuwają bardzo silny ból zęba. Wtedy jednak często jest już za późno i konieczne jest usunięcie zęba. Dlatego warto wiedzieć, jak pokonać strach przed dentystą.

Strach przed dentystą – przyczyny i objawy

Najczęściej przyczyną dentofobii są przykre doświadczenia w czasie wizyt u stomatologa. Kiedyś leczenie stomatologiczne było o wiele bardziej bolesne i wielu osobom wydaje się, że w tym aspekcie nic się nie zmieniło, co oczywiście nie jest prawdą. Inną przyczyną może być paniczny strach przed utratą kontroli nad przeprowadzanym zabiegiem. Jeśli natomiast chodzi o objawy dentofobii, to pojawiają się one, gdy zbliża się termin wizyty u lekarza. Są to:

– problemy ze snem;

– bóle brzucha;

– niestrawność;

– biegunka;

– drżenie mięśni;

– osłabienie apetytu;

– nadmierne pocenie się;

– gorączka;

– nudności.

Rzecz jasna najbardziej charakterystycznym objawem jest paraliżujący strach i silny stres na samą myśl o udaniu się do gabinetu dentystycznego. Jedno jednak jest pewne – nie warto unikać wizyt u dentysty, ponieważ takie postępowanie ma liczne konsekwencje. Należy walczyć z panicznym strachem przed stomatologiem – jest na to wiele sposobów.

Lęk przed wizytą u stomatologa – jak leczyć?

Jeśli chcesz pokonać strach przed dentystą, to przede wszystkim ważne jest, abyś wybrał dobrego, sprawdzonego i polecanego lekarza, który zajmie się leczeniem Twoich zębów. Powinieneś uczęszczać na regularne wizyty higienizacyjne i kontrolne średnio co 6 miesięcy. Gdy nie wiesz, jak znaleźć zaufanego specjalistę, skorzystaj z rady najbliższych.

Istotne jest też to, abyś zbudował dobre relacje ze stomatologiem. Nie obawiaj się i opowiedz mu o swoich obawach i negatywnych przeżyciach, a ten na pewno zaproponuje najlepszą metodę leczenia do Twoich potrzeb oraz zniweluje uczucie bólu i niepewności. Na wizytę możesz zabrać ze sobą piłeczki antystresowe lub słuchać ulubionej muzyki podczas zabiegu, aby móc całkowicie się odstresować.

Dodatkowo wiedz, że niektóre gabinety stomatologiczne oferują możliwość odbycia zabiegu w sedoanalgezji, która jest rodzajem znieczulenia ogólnego. Polega ono na podaniu pacjentowi dożylnie środków uspokajających i znieczulających. Dzięki niemu pacjent nie odczuwa dolegliwości bólowych ani strachu, lecz jest w pełni zdolny do samodzielnego oddychania i reagowania na wszelkie polecenia lekarza.

Przeżywanie lęku przed dentystą to niemały problem. Gdy się z nim zmagasz, to warto, abyś rozważył również skorzystanie z pomocy psychoterapeuty. Ten na pewno będzie w stanie zaproponować odpowiednią terapię – np. poznawczo-behawioralną, aby zająć się konkretnym objawem. Jednak u niektórych osób zmagających się z dentofobią ta metoda może okazać się niewystarczająca. Wówczas zastosowanie znajdują dłuższe terapie i leki przeciwlękowe, które mogą doraźnie usuwać doświadczenie lęku.

Dentofobia i jej skutki

Unikanie wizyt kontrolnych u stomatologa wiąże się z wieloma skutkami. Postępując w ten sposób, możesz zmagać się z problemem nieświeżego oddechu – nawet wtedy, gdy dbasz o higienę jamy ustnej. Do innych skutków lęku przed dentystą zalicza się:

– infekcje jamy ustnej;

– próchnicę;

– choroby przyzębia;

– zniszczenie zębów;

– utratę zębów.

Dodatkowo zły stan uzębienia może być przyczyną kompleksów, a to kolejny powód, dla którego warto walczyć z dentofobią.

Dentofobia u dzieci – jak załagodzić?

Dentofobia najczęściej występuje u dzieci. To właśnie najmłodsi zwykle reagują ogromnym płaczem i histerią na wieść o zbliżającej się wizycie w gabinecie stomatologicznym i wręcz proszą o jej odwołanie. Wówczas rodzice bardzo często ulegają, przez co maluch uczy się nieodpowiednich wzorców i zachowań. W takiej sytuacji opiekunowie muszą porozmawiać ze swoim dzieckiem i wytłumaczyć mu, co się może stać, gdy nie odwiedzi ono dentysty.

Bardzo ważną kwestią jest też wybór odpowiedniego gabinetu stomatologicznego, który będzie przyjazny maluchom. Innym sposobem na załagodzenie dentofobii u dzieci jest odbycie wizyty adaptacyjnej, polegającej na oprowadzeniu dziecka po gabinecie, opowiedzeniu, czym zajmuje się dentysta, a także wyjaśnieniu, jak działają konkretne sprzęty znajdujące się w klinice. Czasem jednak lęk przed dentystą u dziecka jest zbyt silny. Wówczas wskazana jest psychoterapia u doświadczonego psychologa dziecięcego.

Z powyższego artykułu dowiedziałeś się, jak możesz skutecznie pokonać strach przed dentystą i zabiegami wykonywanymi w jamie ustnej. Okazuje się, że zwykle wystarczy wybrać odpowiedniego, empatycznego dentystę, aby wizyta w gabinecie stomatologicznym wcale nie była taka straszna, zaś zabieg był całkowicie bezbolesny.