Jak wygląda chirurgiczne usuwanie ósemek ?

Książkowo uzębienie dorosłego człowieka składa się z 32 zębów stałych. Wyróżniamy wśród nich zęby przednie- siekacze i kły oraz zęby boczne- przedtrzonowce i trzonowce. Trzecie zęby trzonowe, potocznie nazywane „ósemkami” lub „zębami mądrości” w toku ewolucji straciły na swojej funkcjonalności i aktualnie uchodzą za narząd szczątkowy, który bardzo często przysparza nam wiele problemów. W związku z tym, że najczęściej nie praktykuje się zaawansowanego leczenia tych zębów, a chociażby ze względu na swoje niekorzystne położenie w jamie ustnej są one szczególnie podatne na próchnicę, najczęstszym rozwiązaniem na problemy związane z nimi, jest ich ekstrakcja, czyli usunięcie.

Ósemki są zębami o najbardziej nieregularnej morfologii oraz najbardziej nieprzewidywalnym ułożeniu w jamie ustnej, a co za tym idzie ich ekstrakcja często nie jest najłatwiejszym zabiegiem i jest nazywana „chirurgicznym usuwaniem ósemek”. Słowo „chirurgiczne” może demonizować ten zabieg w oczach pacjenta i w konsekwencji powodować silny strach, dlatego warto wiedzieć jak on wygląda i czego możemy się po nim spodziewać, aby zminimalizować stres. Oczywiście, w zależności od budowy anatomicznej sam zabieg może przebiegać różnie.

Zobacz więcej na naszej stronie ofertowej usuwanie ósemek >>

Wielu pacjentów zadaje sobie pytanie: czy w ich przypadku chirurgiczne usuwanie ósemek jest konieczne. Ósemki klasyfikowane są do usunięcia na podstawie bezpośredniego badania lekarskiego oraz wykonanych zdjęć rentgenowskich. Suma informacji płynących z tych składowych daje podstawę lekarzowi dentyście, by móc zakwalifikować danego zęba do usunięcia, bądź leczenia, a także dość precyzyjnie określić skalę trudności samego zabiegu oraz przewidywany okres gojenia. Dlatego warto wybrać lekarza posiadającego doświadczenie w tego typu zabiegach oraz możliwości techniczne dokładnego zbadania zęba potencjalnie przeznaczonego do zabiegu usunięcia np. dysponując w gabinecie trójwymiarową tomografią komputerową.

Wskazań do tego zabiegu jest wiele, począwszy od głębokiej próchnicy z brakiem możliwości szczelnej odbudowy utraconych w jej wyniku tkanek zęba, skończywszy na wywoływaniu przez nie stanu zapalnego tkanek wokół korzeni zęba, czyi przygryzień tkanek miękkich sąsiadujących z niesforną ósemką. Decyzje o ewentualnym usunięciu zęba podejmują lekarz dentysta w porozumieniu z pacjentem.

Chirurgiczne usuwanie ósemek w ciąży- przeciwwskazania

Warto wspomnieć również o przeciwwskazaniach wynikających z ewentualności występowania powikłań. Jednym z przeciwwskazań do chirurgicznego usuwania ósemek jest okres ciąży do 12 tygodnia okresu prenatalnego, a więc do końca pierwszego trymestru. Wynika to z faktu, że w tym czasie jest zwiększone ryzyko obfitego krwawienia po ekstrakcji. Należy jednak pamiętać, że obecność wysięku ropnego lub dolegliwości bólowych jest bezwzględnym wskazaniem do usunięcia zęba w czasie ciąży przez chirurga, ponieważ może w znacznym stopniu osłabić organizm.

Panie doktorze: „czy będzie bolało?”

Z racji, że zabieg ekstrakcji ósemek jest przeprowadzany w znieczuleniu miejscowym, dolegliwości bólowe nie powinny występować, natomiast tym co może odczuwać pacjent jest uciskanie i rozpieranie okolicznych tkanek zęba. Po zabiegu, lekarz przedstawia schemat zachowań, czyli czego należy unikać, aby okres rekonwalescencji był jak najkrótszy i przebiegał bez komplikacji. Przez 1-2 dni po zabiegu należy unikać picia gorących napojów, alkoholu oraz palenia papierosów. Wskazane jest również spożywanie rozdrobnionych pokarmów, ze względu na zmniejszenie ryzyka wypłukania skrzepu z zębodołu, które powoduje tzw. „suchy zębodół”. W dniu zabiegu warto również zrezygnować z aktywności fizycznej.

Aby zminimalizować ryzyko powstania obrzęku tkanek miękkich warto aplikować zimne okłady w okolicy policzka. Występowanie ewentualnych powikłań i długość okresu rekonwalescencji w znacznym stopniu zależy od stosowania się do zaleceń lekarza oraz od prognozowanej skali trudności zabiegu wynikającą z anatomii usuwanego zęba, dlatego nie powinniśmy się sugerować przypadkami znajomych, gdyż jest to kwestia bardzo indywidualna. Najlepszym sposobem, by uzyskać informację, czy znajdujemy się w grupie osób, które czeka usunięcie ósemek jest zapytanie o to lekarza dentysty podczas najbliższej konsultacji stomatologicznej.

Sprawdź także: Jakie są przeciwwskazania do zastosowania implantów >>