Nadwrażliwość zębów: jak walczyć z tą przypadłością?

Nadwrażliwość zębów to nieprzyjemna dolegliwość, która może znacznie utrudniać cieszenie się smakiem ulubionych potraw i przekąsek. Problem nadwrażliwości zębów jest dość powszechny, jednak stosując odpowiednie leczenie i dbając o swoje nawyki, można skutecznie z nim walczyć. Co warto wiedzieć o nadwrażliwości zębów?

Odczuwasz ciągły ból zębów? To może być nadwrażliwość!

Czy zdarzyło ci się kiedyś odczuć nagły, krótki i ostry ból zęba podczas jedzenia — szczególnie potraw gorących, zimnych, kwaśnych lub słodkich? To może być nadwrażliwość zębów: dolegliwość, która wynika z uszkodzeń szkliwa.
Pod warstwą twardego i wytrzymałego szkliwa znajduje się wrażliwa zębina. Jej odsłonięcie prowadzi do wspomnianej wcześniej nadwrażliwości: odczuwamy ból w reakcji na różnego rodzaju bodźce – dotykowe, termiczne, chemiczne.
Odsłonięcie zębiny pojawia się wskutek erozji szkliwa lub odsunięcia dziąsła (recesja dziąsła). Szkliwo niszczy się wskutek działania wielu różnych czynników, takich jak na przykład:
Obecność kwasów w jamie ustnej — mogą one pochodzić ze spożywanych pokarmów (soków owocowych, owoców, wina) lub z żołądka (przy chorobie refluksowej, wymiotach)
Obecność płytki nazębnej — znajdują się w niej bakterie uszkadzające szkliwo
Nieprawidłowe szczotkowanie zębów — niekorzystny wpływ mogą mieć zbyt twarde szczoteczki, jak również mycie zębów z nadmierną siłą. Prowadzi to do uszkodzeń dziąseł, a w konsekwencji – odsłonięcia zębiny i nadwrażliwości. Niekorzystna jest również niedostateczna higiena jamy ustnej
Wady zgryzu – utrata szkliwa wynika wtedy z nieprawidłowego położenia górnego i dolnego łuku zębowego względem siebie.

Nadwrażliwość zębów dotyka 10-20% osób.

Najczęściej dotyczy kłów oraz pierwszych zębów przedtrzonowych, są na nią szczególnie narażone również siekacze i drugie zęby przedtrzonowe. Najrzadziej występuje w przypadku zębów trzonowych.

Co na nadwrażliwość zębów?

W przypadku pojawienia się objawów nadwrażliwości zębów, warto przede wszystkim udać się do stomatologa. Warto przyjrzeć się swojej diecie: do czasu wyleczenia nadwrażliwości dobrze jest unikać jedzenia produktów, które nasilają dolegliwości. Korzystny wpływ ma szczególnie ograniczenie pokarmów kwaśnych.

Domowe sposoby leczenia nadwrażliwości zębów nie są tak skuteczne, jak te, które stosowane są przez profesjonalistów. Wizyty w gabinecie stomatologicznym nie należy więc odkładać: pozwoli ona również na wykluczenie innych przyczyn bólu zębów, takich jak na przykład próchnica, zapalenie lub nieszczelne wypełnienie.

Zobacz ofertę CDC stomatologia >>>

Nadwrażliwość zębów: skuteczne leczenie

Na początek dobra informacja — praktycznie wszystkie przypadki nadwrażliwości zębów udaje się skutecznie wyleczyć! Dodatkowo, najczęściej udaje się uniknąć bardziej inwazyjnych zabiegów: wystarczą odpowiednie, profesjonalne środki i zmiana nawyków.

W gabinecie lekarz może zastosować specjalne preparaty zmniejszające nadwrażliwość zębów: służą one do odizolowania wrażliwej na bodźce zębiny i zmniejszają reakcje nerwów. Po nałożeniu na zęby preparatu z fluorem, odczujemy natychmiastową ulgę — tworzy on na zębie ochronną warstwę. Dodatkowo — stomatolog zaleci nam pastę do stosowania w domu: dobraną adekwatnie do naszych potrzeb.

Jeśli takie działania nie przyniosą efektów, możliwe jest zastosowanie materiałów kompozytowych do wypełnienia ubytków w szkliwie. W najcięższych przypadkach — gdy ból jest bardzo silny i znacznie obniża poziom życia pacjenta, a inne metody nie przynoszą ulgi — wykonuje się leczenie kanałowe zęba.

Aby utrzymać efekt leczenia na dłużej, trzeba zadbać o prawidłowe nawyki i zmianę niektórych przyzwyczajeń. Podstawą jest prawidłowa higiena jamy ustnejstosując odpowiednią technikę. Dobrze jest unikać kwaśnych potraw i napojów, lub przynajmniej ograniczyć ich konsumpcję. Niekorzystne jest również częste spożywanie słodyczy:

Przy zapobieganiu nadwrażliwości zębów istotne znaczenie ma regularne usuwanie kamienia nazębnego i kontrole stanu uzębienia u stomatologa. Warto na co dzień stosować pasty do wrażliwych zębów i czyścić je regularnie, korzystając dodatkowo z nici dentystycznej i płynów do płukania jamy ustnej.

Nadwrażliwość zębów to uciążliwa dolegliwość. Można jednak bardzo skutecznie z nią walczyć — nowoczesna stomatologia potrafi świetnie radzić sobie z tym problemem. Profesjonalne zabiegi i stosowanie się do wskazań specjalisty to sposób na to, by znów móc swobodnie jeść to, co najbardziej nam smakuje i poprawić jakość swojego życia.

Czytaj także: Jakie są przyczyny i objawy paradontozy? >>>