Próchnica u dziecka – objawy, leczenie. Jak skutecznie zapobiegać próchnicy?

Próchnica to choroba, która dotyka nie tylko osoby dorosłe, ale i dzieci. Zawiązki zębów pojawiają się już w 3 miesiącu ciąży – od tej pory różne czynniki zewnętrzne (w tym źle zbilansowana dieta w ciąży) mają wpływ na zęby mleczne. Jak rozpoznać początki próchnicy u dziecka i w jaki sposób ją leczyć?

Próchnica butelkowa

Próchnica butelkowa, nazywana również wczesną, dotyczy zębów mlecznych. Jej przebieg jest bardzo szybki – już na wczesnym etapie zmiany chorobowe mogą pojawić się nie tylko na szkliwie i zębinie, ale i miazdze. Ponadto nieleczona próchnica szybko się rozprzestrzenia, obejmując kolejne zęby (z czasem nie tylko mleczne, ale i stałe). Dlatego tak ważne jest, aby nie dopuścić do jej rozwoju.

Wśród czynników, które sprzyjają powstawaniu próchnicy u dziecka, wymienia się m.in.:

• > częste spożywanie produktów bogatych w węglowodany proste (np. słodkich napojów gazowanych, słodyczy, mleka dosładzanego cukrem);
  • > nieprzestrzeganie zasad higieny jamy ustnej;
  • > karmienie butelką przed snem lub w nocy (w tym czasie ślina wykazująca działanie ochronne produkowana jest w mniejszych ilościach);
  • > stosowanie butelek ze smoczkiem lub kubeczków z ustnikiem (bardzo często dzieci popijają z nich słodkie napoje przez cały dzień);
  • > oblizywanie łyżeczki, smoczka itp. przez osoby dorosłe z nieleczoną próchnicą zębów.

Dlatego, jeśli chcesz uchronić swoje dziecko przed próchnicą butelkową, pamiętaj o regularnych wizytach kontrolnych u stomatologa. Nie warto zwlekać z nimi do momentu, gdy pojawią się objawy świadczące o tym, że choroba jest już zaawansowana. Poza tym dbaj o zdrową dietę swojej pociechy i dopilnuj, aby przestrzegała zasad higieny jamy ustnej. Z pewnością takie dobre nawyki zaprocentują również w przyszłości!

Początki próchnicy – te znaki powinny zapalić lampkę ostrzegawczą

Próchnica u dzieci to choroba, która postępuje bardzo szybko. Dlatego należy być wyczulonym na jej wczesne objawy, aby w porę rozpocząć leczenie. Tym bardziej że wbrew pozorom nie jest to wcale rzadki problem. Szacuje się, że próchnica występuje u około 64% dzieci w wieku 3 lat.

Jakie znaki powinny zapalić lampkę ostrzegawczą i skłonić Cię do zabrania dziecka na wizytę u stomatologa?

Jednym z pierwszych objawów są plamy pojawiające się na zębach. Na początku, gdy drobnoustroje uszkadzają ich strukturę, pojawia się białożółty nalot. Z czasem, gdy nie zostanie podjęte odpowiednie leczenie, widoczne są plamy w kolorze białym, o chropowatej strukturze lub błyszczące o twardej powierzchni (tzw. nieaktywne, które mogą pozostać na szkliwie przez dłuższy czas).

Kolejnym objawem są ciemnobrązowe lub czarne zmiany pojawiające się w okolicy dziąseł. Poza tym stan zapalny oraz powstające ubytki powodują ból. Jako rodzic pewnie szybko zauważysz, że Twoje dziecko gorzej się czuje, odmawia jedzenia ze względu na odczuwane dolegliwości czy częściej płacze.

Wczesna próchnica – co to jest i jak ją leczyć?

Wczesna próchnica, czyli ta, która obejmuje zęby mleczne, powinna być leczona jak najszybciej. Możliwe jest niedopuszczenie do jej pojawienia się – tu kluczowe jest przestrzeganie najważniejszych zasad profilaktyki. Jeśli jednak dojdzie już do rozwoju choroby, pozostaje pytanie o to, jak ją leczyć?

Zależy to od stopnia zaawansowania próchnicy. Na wczesnym etapie można poprzestać na fluoryzacji zębów, czyli wysyceniu szkliwa zębów fluorem o właściwościach przeciwpróchniczych. Dodatkowo stomatolog może zlecić stosowanie pasty do zębów z fluorkiem.

Jeśli jednak choroba jest bardziej zaawansowana, sama fluoryzacja może nie przynieść zadowalających efektów. W takich przypadkach zaleca się impregnację azotami srebra o działaniu bakteriobójczym.

Wybór sposobu leczenia zależy również od wieku pacjenta. W przypadku starszych dzieci można zastosować tradycyjne metody.

Niestety, w niektórych przypadkach stomatolog może zdecydować o konieczności usunięcia zęba. Aby do tego nie dopuścić, warto pamiętać nie tylko o jak najszybszym podjęciu leczenia, ale i profilaktyce. Regularne wizyty kontrolne, przestrzeganie zasad higieny jamy ustnej, zdrowa dieta, unikanie kubeczków z ustnikiem i butelek ze smoczkiem – dzięki temu Twoja pociecha prawdopodobnie nie dowie się, jak wygląda leczenie próchnicy u dzieci!