Przodozgryz – co to za wada i jak ją leczyć?

Wady zgryzu dość często występują u Polaków. Podejrzewa się, że ten problem dotyczy nawet 60% społeczeństwa w różnym wieku. Niestety nie wszyscy pacjenci zgłaszają się do gabinetów ortodontycznych w celu leczenia.

Wady zgryzu mogą być różne, a jedną z nich jest przodozgryz. Właściwie jest to jedna z rzadziej występujących wad zgryzu, ale stanowi bardzo poważny problem ortodontyczny. Osoby mające tego typu wadę zgryzu cechują się wysuniętą do przodu brodą. Co to dokładnie za wada? W jaki sposób można ją leczyć? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w naszym artykule. Zapraszamy do lektury!

Czym jest przodozgryz?

Niewiele osób zmaga się z przodozgryzem, bowiem stanowi ona niedużą część wszystkich wad – zaledwie 9%. Przodozgryz to doprzednia wada zgryzu, dla której typowe jest wysunięcie żuchwy w kierunku przednim względem szczęki. Można by też rzec, że w takiej sytuacji ma miejsce wysunięcie dolnego łuku zębowego względem górnego.

Objawy przodozgryzu

Jakie są objawy przodozgryzu? Właściwie to nietrudno je rozpoznać, zwłaszcza jeśli wada zgryzu jest zaawansowana. Za główny objaw uznaje się wysunięcie dolnej wargi. Oprócz tego innymi objawami mogą być m.in.: wysunięcie do przodu dolnej wargi i brody, czy wydłużenie dolnego odcinka twarzy. Pacjenci, którzy zgłaszają się do lekarza, często informują też o bólach w obrębie żuchwy i stawu skroniowo-żuchwowego. Co więcej, innym objawem przodozgryzu może być widoczna zmiana w rysach twarzy, czy wady wymowy.

Rodzaje przodozgryzu

Przodozgryz pojawia się u pacjentów pod różnymi postaciami takimi jak przodozgryz całkowity, przodozgryz częściowy lub przodozgryz rzekomy:

– przodozgryz całkowity – mówimy o nim, gdy doszło do wysunięcia całego dolnego łuku względem tego górnego;

– przodozgryz częściowy – ma miejsce, gdy doszło do wysunięcia tylko przedniej części łuku;

– przodozgryz rzekomy – mówi się o nim, gdy doszło do zahamowania doprzedniego wzrostu szczęki, w wyniku czego prawidłowy łuk dolny wydaje się wysunięty.

Jakie są przyczyny przodozgryzu?

Za przyczyny powstawania przodozgryzu mogą odpowiadać czynniki zarówno genetyczne, jak i środowiskowe. Jeśli chodzi o te pierwsze – czynniki genetyczne – to warto wiedzieć, że istnieje kilka chorób wrodzonych, przy których pojawia się właśnie ta wada zgryzu. Nierzadko przyczyną bywa rozszczep podniebienia czy przerost migdałków podniebiennych.

Obecnie jednak uznaje się, że przodozgryz wynika głównie z czynników środowiskowych. Mowa tutaj mianowicie chociażby o szkodliwych nawykach, które często towarzyszą małym dzieciom. Opisywana wada może pojawić się także w wyniku zbyt wysokiego układania głowy do snu. Ponadto należy pamiętać, że przodozgryz bywa dziedziczny, zatem jeśli któryś z rodziców zmaga lub zmagał się z taką wadą, to najprawdopodobniej dziecko również będzie ją miało.

Dlaczego koniecznie trzeba leczyć przodozgryz?

Pacjenci zmagający się z przodozgryzem często uważają, że ich wada to tylko problem natury estetycznej. Nie jest to absolutnie prawda! Bowiem może ona utrudniać życie na wiele sposobów. Między innymi zniekształca profil twarzy, przez co wiele osób traci pewność siebie. Do innych występujących problemów można zaliczyć trudności z żuciem pokarmów, z wymową niektórych głosek, w oddychaniu, czy kłopoty z uzębieniem. Jak zatem widać, powodów, dla których nie warto zwlekać z podjęciem leczenia przodozgryzu, jest wiele!

Leczenie przodozgryzu u dzieci

Jeśli chodzi o leczenie przodozgryzu u dzieci, to najważniejsze jest zahamowanie niewłaściwego wzrostu żuchwy z jednoczesnym pobudzeniem wzrostu szczęki. Leczenie tej wady zgryzu u najmłodszych może odbywać się na różne sposoby. W przypadku uzębienia mlecznego najczęściej zaczyna się od szlifowania guzków, które blokują cofanie się żuchwy. Natomiast w uzębieniu mieszanym najlepiej sprawdzają się wyjmowane aparaty ortodontyczne. Zwykle ortodonci zalecają również wykonywanie ćwiczeń, polegających na cofaniu żuchwy do prawidłowego położenia. Co ważne: w bardzo trudnych przypadkach konieczna bywa operacja przodozgryzu.

Jak przebiega leczenie tej wady zgryzu u dorosłych?

Leczenie przodozgryzu u dorosłych wygląda nieco inaczej niż u dzieci. W takim przypadku leczenie praktycznie zawsze przebiega za pomocą stałego aparatu ortodontycznego, co wynika z tego, że zakończył się już wzrost żuchwy i szczęki. U dorosłych pacjentów zakłada się aparaty stałe, których zadaniem jest zmiana dotychczasowego położenia zębów. Należy jednak pamiętać, że aparat nie przyniesie oczekiwanych efektów w szczególnie trudnych przypadkach – wówczas konieczne może być leczenie operacyjne.

Z powyższego artykułu dowiedziałeś się, czym jest przodozgryz. Jeśli zatem zmagasz się z tą wadą zgryzu, to czym prędzej wybierz się do specjalisty i rozpocznij leczenie! Pamiętaj także, że szybciej wdrożone leczenie przodozgryzu zagwarantuje lepsze efekty.