Rodzaje próchnicy i jej objawy

Próchnica zębów to najczęściej diagnozowana dolegliwość zębów. Mówi się, że zmagają się z nią praktycznie wszyscy dorośli, a także nawet 90% nastolatków. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że jest to choroba zakaźna. Wiele osób ignoruje także objawy próchnicy, a to z kolei często prowadzi do poważnych konsekwencji dla zdrowia. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, jakie są rodzaje próchnicy i jej objawy. Podpowiemy Ci również, jak można ją leczyć i jakie są sposoby, aby jej zapobiegać. Zachęcamy do lektury!

Przyczyny próchnicy zębów

Do pojawienia się próchnicy zębów dochodzi gdy pokarmy zawierające węglowodany odkładają się na powierzchniach zębów i nie są w pełni usuwane (np. poprzez szczotkowanie). Bakterie znajdujące się w płytce nazębnej wytwarzają kwasowe produkty pośrednie, zaś te niszczą szkliwo i tworzą ubytki, zwane ubytkami w zębach. Z czasem, gdy ubytki nie są leczone, dochodzi do całkowitego zniszczenia zęba. Tak naprawdę są różne przyczyny próchnicy zębów, choć jedną z głównych jest spożywanie nadmiernych ilości słodkich, lepkich pokarmów i napojów. Za próchnicę odpowiedzialne są także zaniedbania higieniczne w jamie ustnej. Gdy myjesz zęby niedokładnie, zbyt rzadko lub za krótko, to niestety prędzej czy później będziesz się zmagał z problemem, jakim jest próchnica.

Objawy próchnicy

Jak wygląda próchnica? Zazwyczaj pierwszym objawem tej choroby są przebarwienia zębów, które przyjmują postać białych lub brązowych plamek (próchnica początkowa). Z czasem takie zmiany zaczynają ciemnieć. Jakie mogą wystąpić inne objawy próchnicy? Oto one:

– brzydki zapach z jamy ustnej;

– widoczne ubytki zębowe;

– nieestetyczny wygląd zębów (przebarwienia);

– dyskomfort podczas spożywania zimnych, ciepłych i kwaśnych potraw.

Rodzaje próchnicy

Jakie wyróżniamy rodzaje próchnicy ze względu na przebieg, a jakie ze względu na obraz kliniczny? Sprawdź koniecznie.

Podział ze względu na przebieg:

Próchnica ostra

Próchnica ostra, nazywana również wilgotną, jest problemem, który dotyczy zwykle osób młodych. Najczęściej jest efektem braku odpowiedniej higieny jamy ustnej. Może odpowiadać za nią również zła dieta, czyli np. nadmierne spożycie węglowodanów. Dla próchnicy ostrej charakterystyczny jest jasny kolor i mazista konsystencja. Może mieć barwę jasnożółtą, żółtą lub jasnobrązową. Dodatkowo próchnica ostra charakteryzuje się szybkim rozwojem.

Próchnica przewlekła

Próchnica przewlekła, inaczej próchnica sucha dotyczy najczęściej osób dorosłych i starszych. Zazwyczaj przybiera ciemny kolor i ma twardą konsystencję. Charakterystyczny dla próchnicy przewlekłej jest również wolny rozwój.

Próchnica zatrzymana

Próchnica zatrzymana pojawia się, gdy dalszy rozwój zmiany został zatrzymany. Mogło to się zdarzyć np. przy pomocy zabiegu higienizacji.

Podział ze względu na obraz kliniczny:

Próchnica wtórna – mówimy o niej wtedy, gdy próchnica rozwinęła się w zębach z założonym wypełnieniem ubytku, które się rozszczelniło. Za wywołanie próchnicy wtórnej najczęściej odpowiada brak staranności w prawidłowym oczyszczaniu powierzchni zębów z wypełnieniami.

Próchnica nietypowa – ten rodzaj próchnicy pojawia się w zębach martwych, a także w zębach leczonych kanałowo.

Próchnica ukryta – występuje w zębie, który na pierwszy rzut oka wygląda zdrowo. Próchnica ukryta rozwija się pod szkliwem, dlatego też jest niewidoczna. Aby ją wykryć, konieczne jest zdjęcie radiologiczne.

Próchnica kwitnąca – ten rodzaj próchnicy wyróżnia się tym, że rozwija się nagle i od razu dotyka dużą ilość zębów. Próchnica kwitnąca może być wywołana np. spożywaniem zbyt dużych ilości słodyczy. Warto również wiedzieć, że często pojawia się w nietypowych miejscach takich jak np. gładkie powierzchnie.

Próchnica okrężna – o próchnicy okrężnej mówimy wtedy, gdy ta pojawia się przy szyjkowej części zęba lub w okolicach korzenia.

Próchnica butelkowa – to kolejny rodzaj próchnicy, który rozwija się niebywale szybko i atakuje kilka zębów jednocześnie. Próchnica butelkowa dotyczy niemowląt i małych dzieci, które są przyzwyczajone do zasypiania z butelką mleka w ustach.

Próchnica korzenia – pojawia się u osób, które mają odsłonięte szyjki zębowe. Próchnica korzenia początkowo atakuje cement korzeniowy, zaś długo nieleczona może poważnie uszkodzić korzeń.

Leczenie próchnicy zębów

Wiele osób błędnie uważa, że jedynym sposobem leczenia próchnicy jest wykonanie wypełnienia. Warto więc wyraźnie podkreślić, że próchnicę w początkowej fazie da się usunąć dzięki remineralizacji. Jeśli dostrzegasz, że na Twoim zębie pojawiło się małe odwapnienie lub nieduża ciemna plama, udaj się czym prędzej do lekarza stomatologa. Podczas wizyty lekarz oczyści dokładnie ząb, a następnie nałoży na niego specjalistyczną żywicę (metoda ICON).

Jednak większość pacjentów zmagających się z próchnicą zębów zbyt późno zgłasza się do gabinetu stomatologicznego, a wówczas często jedyną opcją jest wykonanie wypełnienia. Istotne jest też, że nawet jeśli zmiana na zębie jest niewielka, to podczas wizyty u lekarza może okazać się, że ubytek jest głęboki. Jak wygląda wykonanie wypełnienia? Wszystko zaczyna się od usunięcia chorych tkanek, a następnie ubytek wypełnia się wypełnieniem.

Próchnica zębów profilaktyka

Bez wątpienia lepiej zapobiegać niż leczyć próchnicę. Jak możesz to zrobić? Przede wszystkim koniecznie pamiętaj o codziennej i dokładnej higienie jamy ustnej. Niezbędnym elementem są również regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym, dzięki którym szybko można wykryć ewentualne zmiany i wprowadzić odpowiednie leczenie.

Warto, abyś również pamiętał o płukaniu jamy ustnej po każdym posiłku. W tym wszystkim nie może zabraknąć także dodatkowych elementów higienicznych. Potrzebne będą na pewno szczoteczki międzyzębowe, nici dentystyczne czy szczoteczka do czyszczenia języka, czyli akcesoria, dzięki którym zadbasz o czystość w trudno dostępnych miejscach. Powinieneś również ograniczyć spożywanie cukrów i posiłków oblepiających zęby.

Próchnica jest najczęściej występującą chorobą zębów. Warto zatem stosować powyższe wskazówki, aby jej zapobiegać. Jeśli jednak już się zmagasz z tym problemem, czym prędzej udaj się do specjalisty, który wdroży odpowiednie leczenie. Już dziś zadbaj o swoje zęby i odwiedź zaufanego stomatologa.