Ból zębów po wybielaniu – czy to normalne?

Gabinety stomatologiczne mogą zaoferować wiele metod wybielania zębów, choć zdecydowanie największą popularnością cieszy się wybielanie zębów lampą czy za pomocą specjalnych nakładek. Ten zabieg pozwala na uzyskanie pięknego, jaśniejszego uśmiechu. Mimo że ma wiele zalet, to jednak pacjenci często martwią się bólem związanym z nadwrażliwością, który czasem pojawia się po zabiegu. Czy zawsze pojawia się ból zębów po wybielaniu? Jak sobie z nim poradzić? Dowiedz się!

Nadwrażliwość zębów po wybielaniu – dlaczego tak się dzieje?

U niektórych pacjentów może wystąpić nadwrażliwość zębów po zabiegu wybielania. Jest to stan, w którym spożywanie gorących, zimnych i słodkich produktów wywołuje przeszywający ból. Co więcej, ból spowodowany może być wdychaniem zimnego powietrza. Na szczęście najczęściej jest on tymczasowy. Za problem nadwrażliwości zębów odpowiada działanie środka wybielającego, który penetruje w głąb zęba i wywołuje wzmożoną wrażliwość. Nadwrażliwość zębów może pojawić się na przykład wtedy, gdy zostanie użyta nieco za duża ilość specyfiku wybielającego. Warto też podkreślić, że może być ona wynikiem zbyt szybkiego tempa kuracji, niewyleczonych zębów przed zabiegiem, czy korzystania z niewłaściwie dobranego sprzętu do pielęgnacji jamy ustnej.

Jaki wpływ ma zabieg wybielania na szkliwo zębów?

Często mówi się, że wybielanie zębów osłabia szkliwo zębów. Czy faktycznie tak jest? Nie do końca. Właściwie jest to uzależnione od sposobu aplikacji środków wybielających, a także stanu zdrowia zębów tuż przed zabiegiem. Obecnie istnieją metody, dzięki którym można skutecznie i przede wszystkim bezpiecznie oczyścić zęby i wybielić, nie osłabiając przy tym szkliwa.

Jak radzić sobie z bólem po wybielaniu zębów?

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że ból po wybielaniu zębów nie zawsze się pojawia. Gdy jednak wystąpi, to warto zastosować pasty znoszące nadwrażliwość. Najlepiej sięgnąć po produkty zawierające azotan potasu o działaniu kojącym na zakończenia nerwowe zębów. Świetnie ograniczają one dolegliwości bólowe. Na efekt działania musisz jednak poczekać – średnio 2 tygodnie.

Dobrze jest także ograniczyć spożywanie bardzo zimnych i gorących produktów, co wynika z tego, że mogą one powodować dokuczliwy ból u osób z nadwrażliwością zębów.

Gdy natomiast występuje bardzo silny ból po wybielaniu zębów i nie jesteś w stanie kontynuować terapii, to od razu skonsultuj się ze stomatologiem, który ustali przyczynę tego stanu i odpowie ci na pytanie, dlaczego po wybielaniu zęby są wrażliwe.

Nadwrażliwość zębów – leczenie

Najczęściej nadwrażliwość zębów da się skutecznie wyleczyć. Jeśli zmagasz się z tym problemem, to czym prędzej zgłoś się do stomatologa, który zaproponuje najlepszą metodę leczenia. Zwykle zastosowanie znajduje fluorkowy żel do nakładania na zęby czy też płukanka fluorkowa. Bardzo dobrze sprawdzają się również pasty do zębów przeznaczone dla zębów wrażliwych.

Leczenie nadwrażliwości zębów w domu

Czy wiesz, że walka z nadwrażliwością zębów możliwa jest w domu? Zanim odwiedzisz gabinet stomatologiczny, spróbuj zwalczyć ten problem poprzez zmianę nawyków. Powinieneś zwrócić szczególną uwagę na prawidłową higienę jamy ustnej. Oto najważniejsze zasady:

– stosuj pastę do wrażliwych zębów;

– myj zęby minimum 2 razy dziennie;

– delikatnie szczotkuj zęby (ruchem wymiatającym),

– używaj nici dentystycznej i płynu do płukania jamy ustnej;

– zimne napoje pij przez słomkę,

– nie myj zębów od razu po spożyciu cytrusów, czy soków (odczekaj godzinę);

– regularnie usuwaj kamień nazębny w gabinecie stomatologicznym.

Przeczytaj także: Biała dieta – co jeść po wybielaniu zębów, a czego unikać?

Jak zapobiegać nadwrażliwości zębów przed wybielaniem?

Przed rozpoczęciem wybielania zębów warto zadbać o kilka kwestii, aby zapobiec nadwrażliwości zębów po zabiegu wybielania. Najważniejsze jest stosowanie odpowiedniej pasty i szczoteczki. Jeśli chodzi o szczoteczkę, to najlepiej, aby miała średnie włosie. Gdy będziesz używać szczotki ze zbyt twardym włosiem, to może dojść do osłonięcia powierzchni zębiny, która nie jest chroniona przez szkliwo. Dodatkowo pamiętaj, aby regularnie wymieniać szczoteczkę na nową – najlepiej co 2–3 miesiące.

Podczas wyboru pasty do zębów zainteresuj się zwłaszcza poziomem jej ścieralności. Postaw na produkt stworzony dla zębów wrażliwych o niskiej zawartości środka ściernego. Nie zapominaj również o prawidłowej technice mycia zębów. Nadwrażliwość pojawia się również na skutek nieprawidłowego mycia zębów. Zatem pamiętaj – szczotkuj zęby techniką wymiatania.

Z powyższego artykułu dowiedziałeś się, skąd bierze się nadwrażliwość zębów po wybielaniu i jak możesz sobie radzić z tą dolegliwością. Pamiętaj także, że jeśli utrzymuje się ona dłużej niż tydzień lub objawy się nasilają, to powinieneś czym prędzej udać się na wizytę do dentysty.