Co na ból zęba? Uniwersalny środek na ból zęba nie istnieje

ból zęba

Ból zęba jest sygnałem, że w naszej jamie ustnej dzieje się coś niepokojącego. Możemy zastosować doraźne środki, które zmniejszą jego nasilenie i sprawią, że oczekiwanie na wizytę w gabinecie stomatologicznym będzie bardziej komfortowe. W żadnym wypadku nie należy jednak rezygnować z kontaktu ze stomatologiem: im szybciej rozpoczniemy leczenie, tym łatwiej będzie pozbyć się przyczyn dolegliwości. Dzięki nowoczesnym metodom, dentyści radzą sobie z bólem sprawnie i efektywnie – nie warto zwlekać!

Każdy, kogo choć raz bolał ząb, wie, jak uciążliwa jest ta dolegliwość. Zazwyczaj dość szybko skłania do wizyty u stomatologa – czasem jednak zastanawiamy się, czy możemy sobie z nim poradzić samodzielnie. Często można usłyszeć o różnorodnych metodach na domowe poradzenie sobie z bólem i dyskomfortem. Co na ból zęba – czy można wyleczyć go domowymi sposobami lub lekami bez recepty?

Co na ból zęba? Uważaj na środki przeciwbólowe

Ból zęba jest dość powszechną dolegliwością, jednak nie należy go lekceważyć – szczególnie wtedy, gdy powtarza się regularnie. Najczęściej świadczy on bowiem o próchnicy lub innych uszkodzeniach – na przykład wynikających z urazu. Wielu pacjentów doświadcza także bólu dziąseł. Zęby mogą reagować bólem na:

• – Niskie temperatury – na przykład przy jedzeniu lodów lub piciu schłodzonych napojów.
  • – Wysokie temperatury – przy spożywaniu gorących napojów i posiłków.
  • – Słodkie pokarmy – gdy jemy słodycze.
  • – Gryzienie – tak zwany “ból przy nagryzaniu”.
  • – Dotyk – co może wynikać z nadwrażliwości zęba.

Na początku bóle zęba pojawiają się pod wpływem różnych czynników, lub mają charakter przemijający. Jeśli jednak zostaną zbagatelizowane – zapalenie rozwinie się, a ból stanie się silniejszy i będzie nawracał.

Zazwyczaj, gdy boli nas ząb, sięgamy po dostępne bez recepty leki przeciwbólowe. Mogą one złagodzić dolegliwości, jednak należy korzystać z nich rozsądnie! Każdy ból zęba wymaga konsultacji ze specjalistą – jeśli bowiem zaniedbamy toczący się w nim stan zapalny, możemy doprowadzić do poważnych konsekwencji. Tłumienie bólu dostępnymi bez recepty środkami może sprawić, że przestaniemy zwracać uwagę na sygnał ostrzegawczy, jaki wysyła nam nasz organizm.

Co na ból zęba? Środki przeciwbólowe dostępne w aptekach powinny zazwyczaj okazać się odpowiednio skuteczne. Warto jednak, przed ich zażyciem, zasięgnąć porady farmaceuty lub lekarza: leki, nawet te bez recepty, należy przyjmować ostrożnie. W internecie możemy znaleźć wiele porad, które nie są poparte współczesną wiedzą i mogą nam jedynie zaszkodzić.

Domowe sposoby na ból zęba mogą pogorszyć sprawę!

W sieci znajdziemy wiele sposobów na to, jak w warunkach domowych poradzić sobie z bólem zęba, na przykład:

• – ziołowe płukanki (z rumianku, szałwii),
  • – goździki do żucia,
  • – wkładanie do zębów wacików nasączonych olejkami.

Nie warto jednak skupiać się na takich metodach leczenia – owszem, mogą przynieść chwilową ulgę, jednak z pewnością nie umożliwią wyeliminowania przyczyny problemu. Jeśli będziemy zwlekać z wizytą u stomatologa – niewielki, łatwy do wyleczenia stan zapalny może rozwinąć się do tego stopnia, że konieczna będzie skomplikowana terapia.

Wielu z nas, nie chcąc sięgać po domowe sposoby – decyduje się na reklamowane w telewizji środki przeciwbólowe, pasty i płyny do płukania jamy ustnej. Wbrew temu, co często twierdzą reklamy, takie preparaty mogą co najwyżej złagodzić odczuwane objawy – niczego nie leczą. Jedynie w gabinecie stomatologicznym każdy problem zostanie potraktowany indywidualnie, a przyczyny bólu i dyskomfortu zdiagnozowane i usunięte.

Stan zapalny miazgi zęba, który zostanie zbagatelizowany, zazwyczaj przechodzi w nieodwracalny stan zapalny – jeśli nie zostanie on wyleczony odpowiednio szybko, może pojawić się konieczność leczenia kanałowego, a nawet, w ostateczności – usunięcia zęba. I choć nowoczesna stomatologia potrafi radzić sobie nawet z bardzo trudnymi przypadkami – oznacza to zazwyczaj dłuższe i bardziej kosztowne leczenie. Tymczasem – niewielki ubytek można naprawić w bardzo szybki i prosty sposób. Czekanie i próbowanie domowych sposobów nie ma więc większego sensu – lepiej od razu, gdy pojawi się ból, umówić wizytę w gabinecie stomatologicznym.

Wizyta u specjalisty będzie najlepszym rozwiązaniem

Czy każdy ból zęba oznacza poważne problemy? Nie – jednak w domu, samodzielnie, bardzo ciężko jest to ocenić. Nie warto polegać na zasłyszanych poradach, własnych przekonaniach lub niepełnej wiedzy – zdecydowanie lepiej jest wybrać się do specjalisty, który będzie mógł stwierdzić, co konkretnie jest przyczyną bólu zęba. Pozwoli to na jak najszybsze wdrożenie skutecznego leczenia. Ze stomatologiem powinniśmy skontaktować się więc tak szybko, jak jest to tylko możliwe. Odwlekanie wizyty na później zazwyczaj nie sprawi, że problem zniknie: wręcz przeciwnie, często może doprowadzić do tego, że stan zapalny się rozwinie, a dolegliwości powrócą ze zdwojoną siłą. Dobry stomatolog będzie w stanie szybko zająć się przyczynami bólu i usunąć je nawet podczas jednej wizyty.

Po zakończonym leczeniu zawsze warto zadbać o profilaktykę – by uniknąć ponownego pojawienia się bólu zęba. Podstawą jest oczywiście higiena – zarówno staranne mycie zębów po posiłkach w domu, jak i regularne odwiedzanie gabinetu stomatologicznego w celu usuwania kamienia nazębnego i kontroli stanu uzębienia. Leczenie ewentualnych ubytków na ich bardzo wczesnym etapie sprawi, że ząb nie zacznie nas boleć – próchnica zostanie wyeliminowana, zanim zdąży się poważnie rozwinąć.