Ile kosztuje leczenie kanałowe? Cena zabiegu może się różnić. Od czego zależy?

uśmiech, zęby, leczenie kanałowe

Dzięki nowoczesnej stomatologii można zrobić bardzo wiele — na przykład uratować bardzo zniszczone zęby, które kiedyś skazane byłyby na usunięcie. W przypadku nieodwracalnego zapalenia miazgi zęba stosuje się leczenie kanałowe. Kiedy warto je rozważyć i ile to kosztuje?

Ile kosztuje leczenie kanałowe? CENA

Cena leczenia kanałowego jest uzależniona głównie od ilości kanałów zęba, który wymaga uwagi. Ilość kanałów w zębach jest zmienna, jednak najczęściej wygląda ona następująco:

– Jedynki, dwójki i trójki: górne — 1 kanał, dolne — 1 lub 2 kanały
– Czwórki: górne —2 kanały, dolne — 1 lub 2 kanały
– Piątki: górne — 1 lub 2 kanały, dolne — 1-3 kanały
– Szóstki: górne — 4 kanały, dolne — 3 lub 4 kanały
– Siódemki: górne — 3 lub 4 kanały, dolne — 3 kanały
– Ósemki: górne — 1-4 kanały, dolne — 2-4 kanał

Kanały zęba są elementami jego korzeni — biegną w nich naczynia krwionośne i limfatyczne oraz włókna nerwowe. Od ilości i układu kanałów zależy to, jak skomplikowane będzie leczenie endodoncyjne: kanały mogą rozdzielać się na dwa, łączyć, tworzyć odgałęzienia. Leczenie kanałowe utrudniać mogą także zakrzywienia korzeni zęba.

Ceny leczenia kanałowego zaczynają się od 650 zł.

Koszt leczenia kanałowego obejmuje wypełnienie kanałów korzeniowych zęba, a także niezbędne do przeprowadzenia zabiegu znieczulenie: ostateczna wycena jest więc kwestią indywidualną, w zależności od potrzeb danego pacjenta.

Na cenę leczenia endodontycznego może wpływać konieczność zastosowania mikroskopu, wykonanie zdjęcia RTG, metody wypełnienia kanałów korzeniowych, a także — lokalizacja gabinetu (ceny nieco różnią się w poszczególnych miastach). Decydując się na leczenie kanałowe, warto dokładnie sprawdzić, co wchodzi w skład podanej przez wybrany przez nas gabinet ceny: czasami korzystniejsza okazuje się oferta z wyższą ceną, do której nie musimy już nic dopłacać.

Leczenie kanałowe zęba: w jakich sytuacjach się opłaca?

Kanałowo leczymy zęby, które są już nieodwracalnie, poważnie uszkodzone — co za tym idzie, nie da się w ich przypadku rozwiązać problemu za pomocą „zwykłej” plomby, a jedyną alternatywą dla leczenia kanałowego jest na ogół usunięcie zęba.

Braki w uzębieniu niosą za sobą wiele nieprzyjemnych konsekwencji — nie tylko estetycznych, ale również i zdrowotnych. Negatywnie wpływają na ustawienie sąsiednich zębów i cały zgryz, prowadzą do zanikania kości wyrostka zębodołowego i przeciążeń pozostałych zębów. Ekstrakcja powinna więc być ostatecznością i zawsze warto starać się uratować zniszczony ząb. Na szczęście, dzięki nowoczesnej endodoncji, bardzo często jest to możliwe. Nie trzeba obawiać się bólu: stosowane obecnie znieczulenia sprawiają, że leczenie kanałowe jest dla pacjenta bezbolesne. Dobrze wykonane leczenie kanałowe, uwzględniające odpowiednią odbudowę leczonego zęba, zapewni mu trwałość na wiele lat.

Ponowne leczenie kanałowe

Choć najczęściej leczenie endodontyczne kończy się powodzeniem, niekiedy zdarzają się sytuacje wymagające ponownego leczenia kanałowego. Wytyczne dla stomatologów zalecają regularną kontrolę leczonych w ten sposób zębów w celu oceny ich stanu i ewentualnych zmian.

Ponowne leczenie kanałowe może okazać się konieczne, gdy:

– Po przeprowadzonym leczeniu pojawia się zmiana okołowierzchołkowa zęba, lub istniejąca wcześniej zmiana staje się większa: przyczyną są na ogół mikroorganizmy, którym udało się przetrwać wewnątrz kanałów korzeniowych. Może też dojść do reinfekcji kanału w wyniku nieszczelności odbudowanej korony zęba (na przykład w wyniku jej uszkodzenia)

– Występuje aktywna resorpcja korzenia zęba lub niegojące się zmiany w jego okolicy

– W zębie pozostały nieoczyszczone za pierwszym razem kanały

– W zębie pozostało złamane narzędzie endodontyczne

Ponowne leczenie kanałowe jest zabiegiem trudniejszym, niż leczenie pierwotne. Wymaga bowiem usunięcia poprzednio umieszczonych w zębie wypełnień, ponownego, starannego oczyszczenia kanałów i wykonania nowych wypełnień. Czy każdy ząb da się uratować ponownym leczeniem endodontycznym? Czasem uszkodzenia są zbyt rozległe i jest to niemożliwe, jednak w wielu przypadkach ząb można doprowadzić do dobrego stanu — dzięki czemu posłuży nam jeszcze przez długi czas.

O ile do pierwotnego leczenia kanałowego nie ma zazwyczaj przeciwwskazań, przy ponownym leczeniu kanałowym należy uwzględnić ryzyko infekcyjnego zapalenia wsierdzia. Nie jest ono więc wskazane u osób:

– Mających sztuczną zastawkę serca

– Po przebytym infekcyjnym zapaleniu wsierdzia

– Mających wrodzoną wadę serca

Leczenia kanałowego nie trzeba się bać — dzięki nowoczesnym narzędziom, stosowaniu skutecznych technologii i materiałów umożliwia sprawną i bezbolesną naprawę zębów. Dzięki takiemu leczeniu będziemy mogli znów cieszyć się pięknym i zdrowym uśmiechem — przez wiele kolejnych lat.

CZYTAJ TAKŻE: Ile trwa leczenie kanałowe? >>>