Czy w ciąży można leczyć zęby? Dentysta odpowiada

Oczekiwanie na przyjście na świat nowego członka rodziny to wyjątkowy czas pełen radości i emocji. Jednak ciąża to również okres, w którym zdrowie kobiety wymaga szczególnej troski. Wśród wielu aspektów zdrowia, często pomijanym, jest stan jamy ustnej. Kobiety w ciąży często nie wiedzą, czy w ciąży mogą leczyć zęby, a przecież zdrowie zębów i dziąseł ma kluczowe znaczenie dla ich ogólnego stanu zdrowia w tym wspaniałym okresie. Czy w ciąży można leczyć zęby? Sprawdź!

Leczenie kobiet w ciąży u stomatologa

Odwiedzanie gabinetu stomatologicznego przez kobiety w ciąży jest niezwykle istotne, ponieważ zdrowie zębów ma ogromny wpływ na zdrowie matki i dziecka. W tym okresie zęby są bardziej podatne na próchnicę, za co odpowiadają m.in. zmiany hormonalne czy zmiana diety. Dodatkowo wiele pań zmaga się z wymiotami i nudnościami podczas ciąży, a to również ma wpływ. Z tego względu regularne kontrole u dentysty i dbałość o higienę jamy ustnej są tak ważne.

Czy można leczyć zęby w ciąży?

Całkiem sporo zabiegów stomatologicznych można przeprowadzić w czasie ciąży. Zaliczamy do nich m.in. leczenie próchnicy, usuwanie kamienia nazębnego, leczenie kanałowe, usuwanie zębów i inne. Nie jest to jednak jednoznaczne z tym, że zawsze możliwe jest leczenie stomatologiczne w ciąży. W tym wyjątkowym okresie zaleca się rezygnację np. z wybielania zębów.

Czasami niektóre procedury odkłada się na czas po porodzie, co wynika z tego, że niektóre zabiegi takie jak np. wybielanie zębów wymagają zastosowania silniejszych substancji, co może być niebezpieczne dla rozwijającego się dziecka. Równie ważne są też preferencje lekarza: niektórzy specjaliści wolą odłożyć bardziej skomplikowane zabiegi stomatologiczne na okres po porodzie w obawie o bezpieczeństwo pacjentki i dziecka.

baner CDC

W którym trymestrze najlepiej leczyć zęby?

Dentyści są zdania, że najlepiej zabiegi stomatologiczne przeprowadzać w drugim trymestrze. Dlaczego właśnie wtedy? Wynika to z faktu, że pierwsze trzy miesiące ciąży wiążą się z dużym ryzykiem poronienia, dlatego leczenie zębów lepiej przełożyć na później. Z kolei trzeci trymestr ciąży bywa trudny pod tym względem, że długotrwałe przebywanie w pozycji leżącej jest niekomfortowe z powodu ucisku żyły głównej dolnej i możliwość występowania zawrotów głowy, a nawet omdleń.

Które zabiegi u dentysty są bezpieczne w ciąży?

Zatroszczenie się o zdrowie jamy ustnej podczas ciąży jest niezwykle istotne dla dobrostanu matki i dziecka. Skorzystanie z odpowiednich zabiegów dentystycznych w tym okresie może być kluczowe dla utrzymania dobrego stanu zdrowia jamy ustnej. Nie każda kobieta ciężarna wie, że istnieje wiele procedur u dentysty, które są uznawane za bezpieczne podczas ciąży. Poniżej prezentujemy, jakie zabiegi można bezpiecznie przeprowadzić, zapewniając ochronę zarówno dla kobiety spodziewającej się dziecka, jak i dla rozwijającego się płodu.

Sprawdź takżeJakie są przyczyny krwawienia dziąseł?

Leczenie próchnicy

Leczenie próchnicy w ciąży jak najbardziej jest dopuszczalne, a właściwie wskazane. Trwający stan zapalny i choroby zębów niekorzystnie mogą wpływać zarówno na zdrowie przyszłej mamy, jak i rozwijającego się dziecka.

Usuwanie kamienia nazębnego

Kobiety spodziewające się dziecka, często nie są również pewne, czy mogą usunąć kamień nazębny przy pomocy ultradźwięków w tym okresie. Otóż okazuje się, że to kolejny zabieg stomatologiczny, do którego nie ma żadnych przeciwwskazań pod warunkiem, że ciąża przebiega prawidłowo.

Chcesz usuną kamień nazębny i oczyścić jamę ustną? Sprawdź higienizacja zębów CDC stomatologia

Usuwanie zęba w ciąży

Nie istnieją przeciwwskazania dotyczące usuwania zębów w ciąży. Oczywiście ekstrakcja zęba w ciąży odbywa się w znieczuleniu miejscowym.

Nie warto odwlekać wykonanie tego zabiegu, ponieważ może to spowodować zaostrzenie stanu miejscowego i konieczność przyjmowania antybiotyków. Poza tym nieusunięty bolący ząb w ciąży często powoduje osłabienie całego organizmu i zwiększa podatność na infekcje, które mogą być niebezpieczne nie tylko dla matki, ale również dziecka.

Wyrywanie zęba w ciąży nie wymaga jakiegoś specjalnego przygotowania. Należy jednak pamiętać, aby już na początku wizyty poinformować lekarza o tym, że jest się w ciąży. To konieczne nawet wtedy, kiedy jeszcze nie jest ona potwierdzona, ale istnieją takie podejrzenia. Po zabiegu usunięcia zęba w ciąży konieczne jest także przestrzeganie zaleceń stomatologa, które zwykle dotyczą unikania pewnych pokarmów lub przyjmowania określonych lekarstw.

Zdjęcie RTG zęba w ciąży

Będąc w ciąży, należy unikać narażania się na promieniowanie rentgenowskie. Jednak mogą wystąpić sytuacje, w których zdjęcie RTG zęba w ciąży będzie koniecznością. Wówczas można je wykonać, ale trzeba pamiętać o przestrzeganiu maksymalnych środków ostrożności. Wtedy wskazane jest wykonanie zdjęcia małoobrazkowego i staranne założenie fartucha ochronnego na brzuch i kołnierza ochronnego na szyję pacjentki.

Warto podkreślić, że na szczęście coraz więcej gabinetów stomatologicznych dysponuje aparatami RTG emitującymi niskie dawki promieniowania, więc bezpieczeństwo wykonywania takich zdjęć jest większe.

Leczenie kanałowe

W wielu przypadkach okazuje się, że konieczne jest leczenie kanałowe zęba. W ciąży taka terapia jest możliwa, choć decyzję zawsze podejmuje stomatolog, gdy dokona oceny stanu uzębienia. Nie należy odwlekać leczenia, ponieważ stan zapalny może się pogłębiać i może nawet przenieść się na cały organizm.

Zazwyczaj jednak odradza się leczenie endodontyczne w drugim trymestrze, jeśli nie jest to bardzo pilne.

Ciąża a znieczulenie

Często spotykanym mitem jest brak możliwości zastosowania znieczulenia u kobiety w ciąży. Niektóre panie same z siebie rezygnują ze znieczulenia, ponieważ boją się o zdrowie dziecka. Dlatego podkreślamy, że istnieje znieczulenie miejscowe w ciąży, które jest bezpieczne. Należy jednak pamiętać, aby o fakcie bycia w ciąży poinformować stomatologa przed przeprowadzeniem zabiegów stomatologicznych. Wówczas specjalista dobierze odpowiedni środek znoszący dolegliwości, nieprzechodzący przez barierę łożyska.

Zapalenie dziąseł w ciąży – to musisz wiedzieć

Uśmiechająca się kobieta

Zapalenie dziąseł to bardzo często spotykany problem w ciąży. Podobno z tą przypadłością zmaga się nawet 35% ciężarnych! Odpowiadają za nią przede wszystkim hormony. Najczęściej nie jest groźna, choć w niektórych przypadkach może być przyczyną innych poważnych problemów zdrowotnych takich jak np. niska masa urodzeniowa dziecka lub przedwczesny poród, dlatego nie można ignorować zapalenia dziąseł w ciąży.

Domowe sposoby na poradzenie sobie z zapaleniem dziąseł obejmują dokładne i regularne dbanie o higienę jamy ustnej. Trzeba szczotkować zęby przynajmniej dwa razy dziennie i starannie oczyszczać przestrzenie międzyzębowe, używając do tego specjalnej szczoteczki lub nitki dentystycznej. Warto starać się myć zęby po każdym posiłku, a gdy w czasie ciąży często pojawiają się wymioty, należy pamiętać, aby nie myć zębów zaraz po. Wskazane jest najpierw wypłukanie jamy ustnej wodą, a następnie umycie zębów po upływie około 30 minut.

W aptekach dostępne są również liczne leki bez recepty na zapalenie dziąseł. Nie wszystkie nadają się do stosowania przez kobiety ciężarne, ale niektóre z nich są rekomendowane jako bezpieczne dla pań w ciąży. Przed sięgnięciem po wybrany produkt warto jednak skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Tabletki i leki na ból zęba w ciąży

Ból zęba w ciąży potrafi być naprawdę uciążliwy. Niezależnie od jego rodzaju, kobieta w ciąży może sięgnąć po leki przeciwbólowe, które szybko go usuną. Mianowicie bezpieczne są produkty zawierające paracetamol. Te można przyjmować praktycznie przez cały okres ciąży, mając na uwadze, że leki przeciwbólowe to nie cukierki, a będąc w ciąży, trzeba je zażywać jedynie w razie konieczności.

Gdy boli ząb w ciąży, a leki przeciwbólowe okazują się niewystarczające, warto rozważyć wizytę u stomatologa. Zanim jednak ona się odbędzie, warto wybrać jeszcze inne sposoby na ból zęba w ciąży. Niezawodne bywają również zimne okłady: kostki lodu (lub schłodzony kompres żelowy) wystarczy zawinąć w ręcznik i kilka razy dziennie przykładać do miejsca, w którym występują dolegliwości. Pomocne na uśmierzenie bólu zęba w ciąży są także płukanki ziołowe (np. z szałwii) o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym.

Jak dbać o zęby podczas ciąży?

Leczenie zębów w ciąży jest jak najbardziej możliwe, ale trzeba również o nie odpowiednio dbać w tym wyjątkowym okresie. W organizmie kobiety ciężarnej zachodzi mnóstwo zmian hormonalnych, często zmagają się one z porannymi wymiotami, a to wszystko sprzyja m.in. powstawaniu próchnicy. Dlatego szczególnie ważna jest prawidłowa higiena jamy ustnej podczas ciąży. Jak dbać o zęby?

👉 Przynajmniej dwa razy dziennie szczotkować zęby – rano i wieczorem lub po każdym posiłku przez minimum 2 minuty.

👉 Korzystać z średniotwardej szczoteczki i regularnie ją wymieniać (co około trzy miesiące).

👉 Solidnie oczyszczać język, na którym również gromadzą się duże ilości bakterii.

👉 Dokładnie oczyszczać przestrzenie międzyzębowe za pomocą nici dentystycznej lub szczoteczki międzyzębowej.

👉 Używać pasty z fluorem i składnikami wzmacniającymi szkliwo zębów.

Podsumowanie

Leczenie zębów w ciąży absolutnie nie jest zabronione – większość zabiegów stomatologicznych można wykonać w tym wyjątkowym czasie, choć najbezpieczniej przeprowadzać je w drugim trymestrze. Kobiety w ciąży śmiało mogą zgłaszać się na usuwanie kamienia nazębnego, leczenie kanałowe, usuwanie zębów, leczenie próchnicy czy inne producery stomatologiczne. Niektóre jednak lepiej odłożyć na czas po ciąży – np. wybielanie zębów.

Szczególnie ważne jest też to, że można korzystać ze znieczulenia miejscowego – dostępne są środki odpowiednie dla ciężarnych. Przypominamy również o tym, jak istotna jest dbałość o higienę jamy ustnej w czasie ciąży: obejmuje przede wszystkim szczotkowanie zębów przynajmniej dwa razy dziennie, oczyszczanie języka i przestrzeni międzyzębowych.